Reklama jako nebezpečný nástroj rozkladu společnosti
Maslowova pyramida
Manipulace a lži nejsou zdaleka jediným nebezpečím reklamy. Její schopnost vetřít se všude, vytváří pro společnost smrtící koktejl. Reklamně nejde uniknout. Je všude: v televizi, na internetu, v obchodě, v tramvaji, v poštovní schránce, v rádiu, v časopisech. Reklama je promyšlený systém propagandy, který je propojen s médii, umělci a sportovci. Jako každá propaganda pracuje podle jednoduchého a léty prověřeného hesla: „Stokrát opakovaná lež se stává pravdou.“ Na základě tohoto hesla fungovaly a fungují také všechny politické propagandy. Tak se podařilo natlouct obyčejným lidem do hlavy dogmata např. o tom, že vyhlazení židů je nutné pro zachování německého národa, že černoši jsou podřadná rasa, která musí sedět v zadní části autobusu (USA až do roku 1955), nebo že bombardování iráckého civilního obyvatelstva je nutnou daní za nalezení zbraní hromadného ničení (dosud se žádné nenašly). Rozdíl mezi politickou propagandou a reklamou je jen v tom, že reklama neslouží k propagaci světonázoru, ale k maximalizaci prodeje výrobku jehož je předmětem. Jak polická propaganda tak reklama vedou k vymývání mozku. Přestože to není hlavním posláním reklamy, její dlouhodobé působení má za následek rozklad morálních hodnot.
Abychom pochopili rozkladné vlivy reklamy je dobré vědět, co je to tzv. Maslowova pyramida potřeb a hodnot (viz. obrázek). Laskavý čtenář mi jistě odpustí malou odbočku do základů psychologie. Maslowova pyramida hodnot je jakousi mapou, resp. schématem potřeb člověka a má několik pater (úrovní). Základnu tvoří fyziologické potřeby (potrava, střecha nad hlavou atd.). Další patro tvoří potřeby jistoty a bezpečí (stabilita materiálního prostředí a mezilidských vztahů). Vrchol pyramidy pak tvoří tzv. potřeby vyššího řádu (láska, přátelství, respekt, sebeúcta, potřeba rozvíjet se atd.).
Trh chce neustále expandovat, jenže všechny základní potřeby člověka jsou již uspokojeny a láska, přátelství nebo sebeúcta jsou těžko směnitelnými předměty na trhu výrobků a služeb nebo na trhu výrobních faktorů. Snahou trhu je tedy zbourat vrchol Maslowovy pyramidy a nahradit jej tzv. umělými resp. infantilními potřebami. Tyto potřeby nejsou vyžádány ze strany poptávajícího, nýbrž jsou mu násilně vnuceny psychologickým nátlakem. Právě k tomu slouží reklama. Jak tento mechanizmus funguje konkrétně?
Nejprve je nutné vytvořit kult tedy jakousi modlu nové infantilní potřeby. Pokud je například potřeba uspět na trhu s kosmetickými přípravky, vytvoří se kult krásy. Jeho nositelem mohou být filmové hvězdy nebo slavné zpěvačky. Potom už stačí bombardovat potenciálního zákazníka nekonečným přívalem lží v podobě reklamy říkající, že pokud chcete být tak šťastný, krásný a úspěšný jako ty či ony filmové hvězdy je nutné používat ty či ony výrobky. Kult krásy a mládí dnes živí majitele solárií, fit center, kosmetický průmysl, plastické chirurgy, pisálky článků o tzv. zdravém životním stylu a další. Přitom jen málo která z těchto aktivit je skutečné zdraví prospěšná a některé jdou přímo proti zdraví. Zaručeně však stojí spousty času a peněz.
Rozkladné procesy společnosti vlivem reklamy lze pozorovat ve všech oblastech lidské činnosti, kosmetický průmysl je jen dobrým příkladem za všechny. Je přirozené, že se ženy i muži chtějí líbit. Je však nutné si položit otázku, co je rozumná potřeba a co už patogenní obsese. Několika hodinové vystávání před zrcadlem už dnes není jen doménou žen. Je jen velmi těžké představit si muže, který bude mít zodpovědné životní postoje k rodině, výchově dětí, ke své partnerce a práci, pokud dvě hodiny denně tráví přerovnáváním nagelovaných vlasů. Stáří jako symbol důstojnosti a životní moudrosti bylo zadupáno do země. Lidé zestárnout nechtějí ani neumějí. Každá žena, která nemá míry 90 – 60 – 90 je společenským outsiderem, stejně jako každý muž, který nemá na hrudníku „vánočku“ a pevnou erekci v sedmdesáti. Priority si už společnost neurčuje sama, ale jsou ji diktovány reklamní totalitou nadnárodních firem, kterým projde cokoli. Jen v EU je pro potřeby kosmetického průmyslu utýráno 40.000 zvířat ročně [2], [3]. Mezi koncerny, které testují své přípravky na zvířatech patří L`Oréal, Protect & Gamble, Schwarzkopf & Henkel, Wella a řada dalších [3]. Ve jménu kultu krásy jsou zvířatům kapány do očí agresivní roztoky a kůže potírány koncentráty způsobujícími hluboké krvavé boláky. Abraham Maslow se právě obrátil v hrobě při pomyšlení, jak bude jeho pyramida potřeb vypadat díky masáži reklamy za sto let.
Zdroje:
[1] http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Maslow's_hierarchy_of_needs.svg
[3] http://www.svobodazvirat.cz/obetikrasy/obetikrasymaterialy.htm
Vojtěch Dostál
Protidemokratické názory Romana Jocha
Ředitel občanského institutu se stal poradcem premiéra Petra Nečase a jeho příspěvek na blogu internetového zpravodaje www.idnes.cz je značně kontroverzní i pro ideu konvenčního pravična.
Vojtěch Dostál
Absolutní svoboda a život na vlastní pěst jsou utopií
Představa lidí, kteří si myslí, že si mohou dělat co chtějí a žít na vlastní pěst bez ohledu na společnost ve které vyrůstají a která je obklopuje je utopií.
Vojtěch Dostál
Kapitalistická normalizace
Každý kdo upozorní na negativa současné konzumní kapitalistické společnosti je většinovou společností označen za hlupáka, chudého závistivce, komunistu, stalinistu, vyvrhele nebo potencionálního vraha...bohužel.
Vojtěch Dostál
Náboženství je nemoc…
...kterou, vyléčí jen Třetí (jaderná) světová válka. 21. století je posledním stoletím, kterou křesťanská Evropa počítá od data narození Krista.
Vojtěch Dostál
CHKO Poodří
Chráněná krajinná oblast Poodří je tvořena údolím řeky Odry s každoročním zaplavováním nivy Odry.
Vojtěch Dostál
Peníze vojáků učitelům a možné důsledky
láda uvolnila z ministerstva financí 2,1 miliardy korun na zvýšení mezd učitelům.
Vojtěch Dostál
Vzdělání není zboží
Společnost která bere na hůl nejslabší členy komunity není lidskou společností, ale vlčí smečkou.
Vojtěch Dostál
Ruská federace a USA společně v boji proti terorizmu
Americký prezident Barack Obama prohlásil, že je pevným zastáncem spolupráce s Ruskem v oblasti vývoje systémů protiraketové obrany.
Vojtěch Dostál
Charles Dickens – Nadějné vyhlídky
Pip je chudý jako kostelní myš. Díky dobrodinci se stane boháčem a zamiluje se do krásné dívky.
Vojtěch Dostál
Issová, Mádle co jste to hulili?....
....když jste produkovali hulvátský spot „Přemluvte bábu a dědu“? To musel být silný matroš. Drsná kampaň otírající se o staré lidi splnila své poslání. Stalo se něco nad čím proutí hlavou velká část politologů. Zatímco ve zbytku Evropy a zámoří studenti (protože mají hluboko do kapes) obvykle volí levicové strany, v Česku šla mládež proti proudu.
Vojtěch Dostál
William Styron – Sophiina volba
Kniha není jen vyprávěním o osudu tři hlavních postav románu, ale také freskou americké společnosti v první polovině dvacátého století.
Vojtěch Dostál
Moje osobní tragédie
Příběh o mladém člověku, který to dopracoval až do Opavské léčebny..................................................................................................................................
Vojtěch Dostál
Byl vánoční večer, byl konzumu čas
Blíží se Vánoce. Svátky klidu a míru, rodinné pohody, vánočních stromečků, vůně purpury linoucí se domovem, krájení jablíček a lití olova. Je tohle ještě pravda? Jaká je realita současných vánoc?
Vojtěch Dostál
Hypotéční krize a český konzument
„Ideologie, která namlouvá otrokům, že jsou pány, účinně nahrazuje jistý počet dozorců.“ Gabriel Laub
Vojtěch Dostál
Mít či nemít děti
Nerealistický pohled na ženu jako na „stroj k rození dětí“ aneb moralistická demagogie jednoho postmoderního konzervativce a rámcová ukázka možných řešení nízké porodnosti.
Vojtěch Dostál
Otevřená kritika proamerických novinářů (nejen z MF Dnes)
Motto: „čím více zabíráte pravým veslem, tím více se loďka stáčí do leva.“
Vojtěch Dostál
Slušní versus vulgární pravičáci
V každé skupině se najdou slušní a vulgární jedinci. Vyznavači pravicového světonázoru nejsou výjimkou.
Vojtěch Dostál
Nedokonalosti dokonalé demokracie jménem U.S.A.
„Buďte hodní na Ameriku, nebo do vaší země přineseme demokracii.“Dan Frazier
Vojtěch Dostál
Křižácké tažení proti levicovému světonázoru
Historické souvislosti a důsledky tohoto nesmyslného tažení pro společnost do budoucna.
Vojtěch Dostál
Zločiny kapitalismu: čísla, fakta a současnost
Když jsem na svém blogu uvedl článek: „O zločinech kapitalismu“ zabývající se životem námezdního dělníka 19. století, setkal jsem se s nepochopením a odporem velké části diskutujících. Fakt, že zločiny nacismu a komunismu jsou v přímé historické souvislosti s událostmi, které nástupu těchto diktatur předcházely jsou stále nepřekonatelnou překážkou pro mnoho lidí. V tomto článku bych rád vyvrátil několik převládajících mýtů o raném kapitalismu 19. století a poukázal na problémy současného globálního kapitalismu.
předchozí | 1 2 | další |